Linkit itse autoluettelosivuihin:
1912–13
numerot. — 1912–13
nimet. — 1924 numerot. —
1924 nimet. —
1924 automerkit.
Triangle Motor Co., Turku
—
BMW E3 ja E9. —
Bil-Bol -juliste.
Kokoonpano on Copyright © G. Kock
2009–2011
Ennen 1920-luvun alkupuolta
Suomen eri kaupunkien poliisilaitosten liikenneosastot pitivät oman
alueensa ajoneuvoista rekisteriä ja antoivat autoja varten kaupunkikohtaiset numerokilvet.
Tiettävästi rekisteröiminen Helsingissä aloitettiin 1907:
järjestyssäännöt 1907 ja 1911. (Ainakaan
ennen 1907 autoilla ei ollut mitään rekisterikilpeäkään.) Kuitenkin
ensimmäiset säilyneet poliisin luettelokirjat ovat vuodelta 1912 ja 1913.
Tiedot sotavuosilta 1914...18 puuttuvat arkistosta. Seuraavat kirjat (3 ja
4) käsittävät
autorekisteriä 1919–20 ja
viimeinen 1924, yhteensä viisi. Kirjat pidetään kansallisarkistossa, jossa
sarjamerkit ovat Bh III 1...5, Helsingin poliisilaitoksen liikenneosasto.
Mainitut rekisterikirjat sisältävät yksityiskäytössä olevat
autot sekä lisäksi kymmenkunta koekilpiä. Ilmeisesti mukana on 1912–13
sekä henkilö- että kuorma-autot. Takseista oli omat luettelot (jotka eivät
ole KA:ssa). Jokaisessa kirjassa on alussa omistajan nimen mukainen karkea aakkosellinen
hakemisto ja sen
jälkeen rekisteröimisnumerojärjestyksessä
tiedot autojen omistajista katuosoitteineen (myös tallien) ja
puhelinnumeroineen, sekä ajoneuvorekisterin oikealla aukeamalla nimi- ja
osoitetiedot kunkin auton kuljettajista (körsvennerne). Joitakin
maaseutuautoja esim. Lohjalta on myös viety näihin Helsingin kirjoihin.
Vuosien 1912–13 kirjoista voi päätellä, että omistajat eivät yleensä itse
ajaneet autoaan. Hoito ja ajaminen oli ammattityötä ja omistajilta
ilmeisesti usein puuttui ajokorttikin, joten he palkkasivat kuljettajia.
Seuraavana vuotena edellisen voimassa olevat omistajatiedot siirrettiin
järjestysnumeroita säilyttäen uuden vuoden kirjaan. Auton
rekisteröinnin päivämäärää ei siinä ole, mutta vuoden
1913 kirjan sisäkanteen on merkitty
tilasto henkilö- ml. kuorma-autojen lukumäärän
kehityksestä Helsingissä*. Tästä voi ehkä
päätellä milloin auton rekisteröiminen on tapahtunut; sekä oheisen
nettiluetteloni osalta milloin vuosi 1913 alkaa. Poliisin kirjan
numerosarakkeessa luetteloidaan lisäksi saman omistajan muut autot, mutta
tämä selviää myös nimien mukaisista nettilistoistani. Koko Suomessa oli 1922
1 131 henkilöautoa ja 1924 jo 4 200.
*Valitettavasti nämä vuosilukurivit
heittävät +1 vuodella Helsingin kaupungin tilastokirjoissa esitettyihin
määriin nähden. Koska em. lukuni ovat vuoden 1913 rekisterikirjasta ja
päättyvät 1912:aan, niiden
luulisi esittävän kunkin vuoden lopun tilanteen, sillä 1913-kirjassa
vuoden 1913 aloitustilannehan olisi ollut tiedossa. Kaupungin
tilastokirjoissa sanotaan nimenomaan, että niiden luvut ovat kunkin vuoden lopun.
Oudon laskun 1911>1912 selitys on ehkä alaviitteessä 2). 1925
kirjasta ilmenee selvästi, että 1910 (tai 1911) tieto 148 yksityistä
sisältää myös kuorma-autoja. Niitä eroteltiin tilastoissa 1915 alkaen.
1. maailmansodan aikana takavarikoitiin autoja sekä myytiin Venäjälle eikä
uusia juuri tuotu Suomeen. Sen jälkeenkin polttoainepula ja ajoneuvojen
käyttörajoitus estivät kantaa elpymästä. 1919–20 kirjassa poliisi on, ehkä
sotakadon vuoksi, uusinut täysin koko omistajanumeroinnin ja autojen
kilpiäkin on kai täytynyt vaihtua. Omistajien numerointi on 1924 (ks. sitä
nettilistaa)
sama kuin 1919–20.
Autojen rekisteröinti siirrettiin valtioneuvoston
päätöksellä 18.5.1922 (PDF) kaupunkien
poliisilaitoksilta lääninhallituksille, ja siitä alkaen ja viimeistään 1923 kilvet vaihdettiin
uudenlaisiin (ks. kuvaa alh.). Kilven yläpuolella oli erillinen pieni
verokilpi. HAK:n säilytyksessä on runsaasti näitä
rekisterikantakortteja. Mutta vielä 1924 Helsinki siis piti jonkinlaista omaa
tai rinnakkaista luetteloaan
(vrt. em. VNP 14 §), jossa nyt
ensimmäistä kertaa on mukana tieto auton merkistä ja valmistusnumerosta. Tavallisimmat
merkit olivat Fiat 59 ja Ford 56 kpl 342:sta tunnetusta.
Ajoneuvorekisterin numerointi on
ilmeisesti uusittu kokonaan myös aikaisemmin, ehkä juuri ennen 1912, ja
kaupungin tilastokirjan mukaan yksityisautojen rekisteröity lukumäärä romahtaa
vuoden 1911 237:stä 164:aan 1912.
(On toki mahdollista, että kirjan rekisterinumero ei olisi sama
kuin auton (kirjassa näin ollen mainitsematon) tunnusmerkki. Nimittäin
tietääkseni Helsingin kilpien ulkonäkö ja värit olivat muuttumattomia
aina vuoteen 1922 asti, joten miten niitä on voitu kaikki vaihtaa?) Esim. Hjalmar Linder tiedetään 1910
ostaneen Rolls-Roycen, joka sai rekisterikilven 361 H-fors (ks. kuvaa
alh.) [Kaarna SAHK
1989 s. 37]. Sinä vuonna Helsingissä oli kuitenkin vain 76 (tai 148)
yksityistä autoa,
sisältäen kuorma-autot,
mutta kenties ajoneuvot aikoinaan rekisteröitiin myyjän kaupungissa. Missä on virka-autot? Ehkä
ulkopaikkakuntalaisia omistajia ja käytöstä poistettuja ajoneuvoja oli
1912 karsittu Helsingin henkilöautorekisteristä, sillä Hjalmar Linderin nimi ei
esiinny säilyneissä kirjoissa. Hän muutti pysyvästi ulkomaille vasta
sisällissodan aikoihin. Ennen maailmansotaa Suomessa oli myyty noin 1 000
ajoneuvoa, joista suurin osa
Nikolajeffin toimesta. Sodan aikana hän osti
niitä takaisin ja vei Venäjään.
1912-luettelossani "On kuljettaja" tarkoittaa, että ko. auton
kohdalla on rekisteröity kuljettaja. Omistaja on kuitenkin saattanut myös itse ajaa autoaan. Vain muutamassa tapauksessa poliisi on nimenomaan
kirjoittanut: "Kör automobilen själv". Joskus ei ole kumpaakaan
merkintää. 1924-luettelossani "Myös 1912"
tarkoittaa, että sama omistaja esiintyy myös vanhassa ajoneuvorekisterissä.
Mainittakoon, että Helsingin ensimmäiset naispuoliset autonomistajat
löytyvät 1912–13 numeroilla 80 ja 87, 143, 163, 166 ja 233,
248 sekä 276.
Juha Kaitainen työskentelee vastaavankaltaista luetteloa Turusta vuodesta
1911 alkaen, ja siellä näyttää olevan enemmän tietoa saatavissa. Muistakin
maakunta-arkistoista saattaa löytyä mielenkiintoisia
autorekisteriasiakirjoja. Ks. myös: Ulla-Maija Sornikivi Yhdeksän
vuosikymmentä liikenteen turvallisuutta AKE 1996 ss. 233–271 Autojen
rekisteröinti, sekä Kalevi Karesuo "Fiude" Sata vuotta helsinkiläistä
autokauppaa 2004. Kun automobiili 1908 oli vielä kaikille uusi
Karl Fazer innostui valmistamaan karamelleja nimellä Hyrysysy. Kääre
autokuvineen on tässä nähtävissä.
Rene Levoll, Tehnikamuuseum,
Viro, kertoo, että kesällä 1917 Adolphe Kégresse saapui Petrogradista
Helsinkiin keisari Nikolai II:n autolla Delaunay-Belleville SMT (Sa
Majesté le Tsar). Syksyllä 1919 auton omisti suomalainen insinööri A.
Floessel, Konstantininkatu (Meritullinkatu) 14. Hän möi sen Ruotsiin, missä auto 12.11.1919 sai tunnuksen A3706.
(Keisarin palveluksessa ollut ranskalainen Kégresse, joka pakeni
kotimaahansa 1917, oli kuuluisa autoinsinööri.) Ilmeisesti tämä oli sama
Delaunay-Belleville (vm. 1912), joka tuotiin junalla Helsinkiin keisarin
vierailua helmi-maaliskuussa 1915 varten.
KARL FREDRIK
TAXELL (1860–1934)
Vanhanmallisen rekisterikilven (200 H-fors)
perusteella kuvan (iso tiedosto!) auton omistaja
voisi olla Ariman lasitehtaan (Pusula) omistaja (bruksegare) Karl Taxell, joka oli saanut ruukin
apeltaan Alfons Alftanilta. (Noteeraa kuitenkin Linder-huomautus
ylhäällä!) 1911 Walfrid Alftan, Karl Taxell, Willy von
Bonsdorff ja Allan Röneholm perustivat kuuluisan Alftan-yhtiön, mm. Bosch-tuotteiden Suomen
maahantuojan. Auton järjestysnumero on
rekisteröity 1912 ja valokuvan automobiili
on melko varmasti tunnistettu*.Tässä kuvassa omistaja ei itse taida ajaa.
*Vintmanin (The Surrey Vintage Vehicle Society) selvityksen mukaan auto on
ilmeisesti iso Benz jaksolta 1911–12, mutta malleja oli
silloin n. 25 erilaista. Korityyppi on Tulip Phaeton ja silmiinpistävät navat ja pinnat
Rudge-tyyppisissä pyörissä rajaavat pois amerikkalaiset autot.
Tämä sivu:
www.filatelia.fi/dx/cars/index.html