D.
Dromberg OVALMÄRKEN-URKLIPP-NYTRYCK
Stamp Forgery Links. Philatelic
Experts.
Den som träffat utländska samlare och i synnerhet handlande,
vet hur ofta det händer att man får försöka svara på fragan: Hur skall man
skilja ett finskt ovalmärke från ett nytryck, och lika ofta får man höra: Hur
skall man skilja ett ovalfrimärke från ett kuverturklipp. Dessa frågor har
behandlats i filatelistisk press, knappast dock för ofta. Vi kan därför ännu en
gång i korthet betrakta dessa frågor.
De faror som hotar samlare av ovalmärken, och som gör att
man såväl här hemma som utomlands är rädd för dessa stilfulla och intressanta
märken torde i huvudsak vara:
I ) Nytryck 2) Kuverturklipp 3)
Förfalskningar
1) Nytryck
Betraktar vi först nytrycken måste det sägas att denna fråga
icke blivit utförligt och tillförlitligt behandlad trots att försök gjorts att
uppdela och beskriva detta mycket svåra område.
Det har som bekant gjorts flere nytryck med
originalstamparna. samt eftertryck med stenar vilka har originalstamparna som
urstämplar. Ehuru oklarhet till smärre delar torde råda, har man dock vant sig
vid att särskilja nytrycken från originalen (i fall av stor likhet! med
tillhjälp av små färgfläckar i korset tillhörande kronan i vapnet. Dessa
igenkänningstecken är av Fabergé avbildade och beskrivna på sid. 13 i Nr. 1 av
Studier och Meddelanden. Även om specialister utan hjälp av dessa
igenkänningstecken kunde skilja på nytryck och original, kvarstår dock att
massor av samlare och handlande världen runt är beroende av dem. Emellertid
känner flere av dem icke till att det finnes ett så pass enkelt sätt. Normala
kataloger borde ta upp dem, och våra egna kataloger göra en början. Det är rent
av löjligt att våra specialkataloger icke avbildar dem, om de gjorde det skulle
nog flere andra följa efter.
[Bild: En av tryckstamparna för ovalmärkena sedd från
sidan. Observera fördjupningen i skaftet. Denna svarade mot en fästskruv vilken
höll fast stampen, och hindrade den att vrida sig i holken.]
[Bild: Tryckstampen för 5 kop ovalmärke. Observera de
små »trågen» vilka bildas av korsets konturer. Här fastnade tryckfärg vilken med
tiden hårdnade till ett tillfälligt plåtfel som åstadkom kännetecknen för
nytrycken. Färgen är numera borttvättad.]
Som en nyhet kan jag nämna att dessa tecken icke kommer att
finnas på några fler nytryck. Nytrycken 1956 var de sista. Då man på Finlands
Banks sedeltryckeri denna sommar tog nytrycken för Leo Linders bok, tvättade man
stamparna med ett färglösande medel för att få bort gammal förtorkad färg. Vid
den efterföljande tryckningen, vilken torde skett i en boktryckspress, blev
färgfläckarna i korsen rätt obetydliga, och vad 5 kop. valören beträffar
obefintliga. Sedan man tryckt färdigt tvättade man tydligen åter stamparna med
ett färglösningsmedel och nu försvann de »plåtfel» vilka åstadkommit
igenkänningstecknen helt och hållet. Då jag för några dagar sedan var i
tillfälle att undersöka stamparna med en stark lupp kunde jag konstatera detta
faktum. Plåtfelen har bestått av torkad färg vilken under årens lopp samlades i
de trånga tråg vilka bildais av korsens konturer. Då man år 1862 tog stamparna
på nytt i bruk för att med dem trycka den första nytrycksupplagan fann man att
de lämnats oputsade efter den sista frimärkstryckningen. Man rengjorde dem
säkerligen då, men icke så effektivt att man skulle fått bort all färg, vilken
gav upphov till de kända »tecknen» eller rättare sagt, tillfälliga plåtfelen.
Sedan fortsatte det genom alla nytrycken och eftertrycken fram till sommaren
1956 då trikloretylen eller något annat effektivt lösningsmedel satte en
punkt.
Ifall man senare någongång skall taga nytryck av stamparna,
och vill ha igenkänningstecken, blir man tvungen att tillverka sådana, med fara
för att nytrycken blir underkända: då det ju i så fall kommer att vara fråga om
avsiktliga ingrepp vilka förändrar tryckstamparna.
2) Kuverturklipp
Dessa bereder samlarna mera bekymmer än nytrycken, och är
tro ligen även de farligaste blindskären för en icke-specialist. Man har ju i
allmänhet uppställt den regeln att om viramarkeringen eller pappersfibrerna
förlöper i vågrät/lodrätt rikining, har vi att göra med ett frimärke, om de
däremot förlöper diagonalt är det ett urklipp. Denna regel torde man även kunna
hålla fast vid, och den räcker för dagligL bruk. För att illustrera de
möjligheter vi har till avvikelser från regeln har jag gjort nedan avbildade
skisser av vilka den första visar att det är omöjligt att åstadkomma ett
ovalfrimärke med diagonal viramarkering, såframt man icke har ett felskuret
papper som utgångsmaterial.
a) I den första schematiska framställningen ser vi den enkla
apparat i vilken man tryckte ovalmärkena samt portostämplar och ovalstämplar för
helsakerna samt troligen även andra stämplade papper. a föreställer den
pelare vid vilken det rörliga skaftet b var fäst genom en led. c
föreställer stampen vilken var försedd med ett skaft som satt i en hylsa på
skaftet b. För att icke ramla ur, och för att alltid sitta fast i samma
läge var stampens skaft försett med en fördjupning. En skruv e, vilken
passade in i fördjupningen, höll stampen på platsen. Detta är alltså en
rekonstruktion av apparaten. Den finnes icke bevarad eller närmare beskriven av
samtida.
Avståndet d mellan pelaren och den linje vilken går
igenom ovalmärkets mittpunkt var icke stort. Det var tvärtom så litet att man
icke kunde trycka 2 oval märken bakom varandra i samma riktning, utan man måste
svänga papperet 180 grader varvid tête-bêchepar uppstod.
Betraktar vi nu papperen i situationerna II och III
observerar vi att om vi vrider papperet så att en någotsånär diagonal
viramarkering uppstår, oval märket icke mera blir helt, utan delvis faller utom
pappersremsaIi eller -arket.
Det torde alltså vara svårt att få ett ovalfrimärke med
diagonal viramarkering. Enda möjligheten är att man hade ett felaktigt skuret
pappersark, där viramarkeringen redan på förhand löpte diagonalt. Ehuru
teoretiskt möjligt torde en dylik händelse dock vara rätt osannolik
varför dylika fall (normalt) kan lämnas därhän.
b) Om vi så övergar till kuverturklippen för att se om det
är möj ligt att få ett kuverturklipp med vagrät/lodrät viramarkering, ser vi av
den schematiska framställningen i bild V att detta är teoretiskt möjligt.
På ett pappersark ser vi kuvertämnena A och B bredvid varandra. Under dem skulle
troligtvis tvenne andra ämnen B och C haft sin plats. Om nu arkets hörn var
skadat, så att man icke fick plats för mera än ett kuvert, och även det endast
om man svängde det i rättstående rikining, kunde man som synes ha fatt ett
kuvert på vilket viramarkeringen gick vågrät/lodrät i förhållande till
värdestämpeln.
[Bild]
Då detta specialfall säkerligen inträffat sällan, om det
överhuvud förekommit, kan även denna möjlighet förbigås, och vi kan anse att den
ovan nämnda regeln har allmän giltighet.
3) Falsifikaten
skulle fordra en hel avhandling och då jag dessutom icke
äger referensmaterial lämnar jag frågan obehandlad. Så mycket ville jag dock
säga, att ehuru det finnes massor av förfalskningar, är få av dem
farliga.
Avslutning
Finlands Filatelistförbund vände sig i januari 1955 till
mag. Leo Linder med anledning av ett förfalskningsfall. Mag. Linder försäkrar
(se Philatelia Fennica 1956 No. 1) att sakkunnig expertis kan skilja mellan
ovalmärken, nytryck, kuverturklipp och förfalskningar. Detta kan man ju knappast
betvivla. Experter kan, envar på sitt område, komma till rätta med nästan
alla jordens frimärken. En helt annan sak är att handlande och samlare
i hela världen har en betänklipt dålig kunskap om våra första
frimärken. Det vore hög tid att man från finskt håll skulle igångsätta en
grundlig upplysningsverksamhet för att få slut på misstron mot vår filatelis
främsta objekt, 5 och 10 kopeks ovalmärkena.
Till HFF-hemsidan
|