BMW E3- JA E9-AUTOT SUOMESSA

LINKIT ITSE LISTOIHIN:

Suomen E3/E9-autot 1991.
Historiallinen, rekisteritunnusten mukainen täydellinen luettelo kunkin ko. ajoneuvon autorekisteritiedoista, sekä lopussa joitakin tilastoja. Listaukset tulostettu alunperin ARK:ssa tilauksesta 1980-luvulla E3-klubia varten. Harrastajien matrikkeli julkaistu aikaisemmin klubin toimesta 1991. PDF.

Maahantuontikortit. Kimmo Ruohoranta, Kouvola, oli saanut käyttöönsä entisen (1953–1974) BMW-maahantuojan, Haka-Auto Oy:n, alan harrastajille luovuttaman vanhan paperisen myyntikortiston kaikista sen BMW-autoista Suomessa. Hän pelasti nämä historialliset tiedot jälkipolville siirtämällä ne ATK-tietokantaan ja jakamalla siitä tulosteita muille E3-klubilaisille. Esitämme tässä hänen E3/E9-malleja koskevat alkuperäiset datansa ja kommentinsa, autojen valmistusnumeroiden mukaisessa järjestyksessä. Alkuperäinen DOS-kortisto-ohjelma (.crd -tiedostoja) ei Windows 95 alkaen enää ole voitu käyttää, mutta Kimmon tiedostot on nyt pystytty konvertoimaan tavalliseen .rtf -muotoon. Silti niitä ei välttämättä voi verkkoselaimella suoraan avata, vaan silloin pitää ensin säästää tiedostot haluamaansa kansioon omassa tietokoneessaan.
Malli 2500
Malli 2800
Malli 3.0S
Malli 3.0Si
Mallit 3.0L–3.3L
Mallit E9  (CS ml. CSL)

TÄYDENTÄVIÄ TIETOJA

Netissä olevat historialliset arkistotietoni ovat alkuperäisessä muodossaan ja vuodelta 1991 tai aikaisemmin, enkä pyri saattamaaan niitä ajan tasalle – käytännössä kaikki on nimittäin nyt muuttunut. Yksittäisen auton ajantasaisesta rekisteröintihistoriasta voi tiedustella Traficomilta. Mutta tällä lisäsivulla täydentäisin ja korjaisin mielihyvin sellaisia tietoja, jotka ovat muuttuneet, tai jotka olivat virheellisiä taikka puutteellisia jo alunperin 1991. Myös sellaista uudempaa faktaa yksittäisistä E3/E9 -autoista ja niiden kohtaloista Suomessa – etenkin sellaista informaatiota, jota ei ole aikaisemmin pelastettu jälkipolville esimerkiksi Bemaristi-lehden numeroissa (mm. 4/2005) – olisi siis tervetullutta täällä julkaistavaksi. Yhteystietoni. Varsinaisten artikkeleiden kanssa ei ole tarkoitus ruveta kilpailemaan muiden kustantajien kanssa.

Ville Valtasaari lähetti 2024 kuvan autostaan:



Jani Pirkola Kokkolasta omisti elokuussa 2016 seuraavat ajoneuvot: Valm. no. 2400248 2800 automatic, alkup. Kilpi ABK-918, nykyisin SPF-816. Varaosa-auto, vielä rekisterissä, mutta puretaan huonon kunnon vuoksi. Valm. no. 2111336 3.0S Automatic UIS-439, auto purettu ja käyttöentisöinti aloitettu. Siihen on vaihdettu joskus 3.3L l-jetronic ruiskutekniikka ilmeisesti 633CSI:stä ja muutoskatsastettu. Historiaa ei tiedossa tarkemmin. Ostettu 2015 Vimpelistä.

Niko Pietikäinen omistaa nyttemmin (kevät 2016) myös Kenneth Kankkosen entisen BMW 2800 Automatic -auton johon hän on vaihtanut 3.3 litraisen ruiskutekniikan ilmeisesti BMW 633CSi:stä. Syksyllä 2015 hän hankki Järvenpäästä BMW 3.0L Automaticin joka on tuotu uutena alankomaista suomeen mutta ei ole ollut Suomen rekisterissä tuntemattomasta syystä. Ajomäärä on todella alhainen, noin 50.000 km. Vielä yhtenä hankintana Niko osti Kalajoelta JEJ-924 BMW 2500 -mallisen yksilön. Auto on tuotu uutena Italiasta ajamalla Suomeen. Nyttemmin auto on poistettu rekisteristä ja purkutöiden alla sen heikon kunnon vuoksi.

Jari Tihinen, Pulkkila, ilmoitti tammikuussa 2015 ostaneensa viime kesänä Hannu Junttilan entisen 3.0SA:n valmistenumerolla 2111379. Kesällä tuli sillä ajeltuakin vikoja välillä korjaten, mutta loppukesästä automaattivaihteisto herkesi toimimasta. Auto on nyt tallissa odottamassa tarkempaa tutkimusta, että pääsisi ensi kesänä taas tien päälle sillä.

Niko Pietikäinen, Iisalmi, kertoi heinäkuussa 2014 ostaneensa 3,0S UHP-110:n (no. 3024643) sen ensimmäisen omistajan Kari Lumialan leskeltä. Auto on poistettu rekisteristä 17.07.1989 ja siitä lähtien se on seisonut kuivassa ja ilmavassa ladossa ja on täten säilynyt hyväkuntoisena. Kari Lumiala korjaili auton helmat vuosina 1994–95 tarkoituksena ottaa auto uudelleen käyttöön. Korjaus jäi kesken koska hän sairastui. Auto on käynti- ja ajokuntoinen, viisilovinen manuaalilaatikko on täydessä tikissä ja jarrut on uusittu.
Tämä auto myytiin projektikuntoisena Puhokselle kesällä 2015.

Antti Koskinen ilmoitti joulukuussa 2011, että hänen veljellään Pentti Koskisella, Turku, on kolme autoa:
Runkonumero 2045183  2500 1973 UAA-733:  projektikuntoisena ja poistunut kilvistä n. 2001 automaattisesti.
Runkonumero 2311747  2800 1970 BRH-80: projektikuntoisena, ja melko heikossa sellaisessa. Poistunut kilvistä vuonna 1990, mutta on edelleen olemassa.
Runkonumero 3024190  3.0S 1975 TLV-350: liikenteessä ja katsastettuna; ei siis romutettuna, kuten listan tiedot kertovat. TLV-350 ei ole ensirekisteröintikilpi, sillä alkuperäinen oli OEE-923. Auto on kolaroitu melko uutena ja kunnostettu sekä rekisteröity uudelleen 19.05.1977 TLV-350:nä.
Nämä autot siirtyivät Niko Pietikäisen omistukseen keväällä 2016.

Timo Saarela kertoo, että BMW 2500 OAE-919 valm. no. 2042400 on nykyään hänen omistuksessan rekisteritunnuksen ollessa se alkuperäinen. Auton ensimmäinen omistaja Olavi Saarela oli hänen isänsä ja Timo muistaa auton hyvin lapsuudestaan. Auto on nyt (syyskuussa 2011) osittain purettu ruostekorjauksia varten.

Takaisin BMW-pääsivulleni.