BMW E3- JA E9-AUTOT SUOMESSA

Toimittanut G. Kock 2009–24
g.kock häntä outlook.com  (osoite kirjoitettava).

Tämä sivu:  www.filatelia.fi/dx/bmw/index.html

 

BMW E9: 3.0CS BMW:n isot, kuusisylinteriset autot korimallia E3 (nelioviset, mm. 2500, 2800, 3.0S ja 3.3L) ja E9 (kaksioviset, mm. 2800CS, 3.0CS ja 3.0CSL) valmistettiin 1968–77. Bavaria oli eräiden USA-versioiden nimi. Seuraajat olivat 700- ja 600-sarjat. Suomalaisten harrastajien ensimmäisen kokoontumisajon 1986 jälkeen näistä malleista innostuneet järjestäytyivät tiiviimmin ja siitä juontaa juurensa nykyinen laaja-alainen Suomen BMW-Kerho ry (per. 1991). Vanhin on kuitenkin 501-mallikerho (kaikki 1950-luvun BMW:t), jolla esim. 1984 oli 113 jäsentä.  E3-autoja ei enää ole paljon jäljellä, mutta erityisesti coupé-malleista pidetään kiinni ja niitä on tuotu maahan lisääkin. Alkuperäisvaraosistaan BMW julkaisee nykyään digitaaliset listat, mutta jotkut keräilijät haluavat tehtaan vanhat painetut varaosa- ja korjaamokäsikirjat. (Minulla olisi ylimääräinen satsi E9-varaosakirjoja.)

Jo 1980-luvulla keräsin historiatutkimuksiani varten autorekisteriviranomaisilta näistä autoista erinäisiä julkisia tietoja, jotka julkaisin paperimuodossa. Nyt nämä päivittämättömät E3/E9-tiedot jälleen asetetaan, journalistisista syistä netissä, kaikkien vanhojen BMW-autojen harrastajien avuksi omien kohteiden historian tutkimusta varten ja autohankintoja turvaamaan. Jälkeenpäin Suomeen tuoduista autoista saa tietoja BMW-tehtaalta valmistusnumeron perusteella. Alla olevien hyperlinkkien takana olevien PDF-tiedostojen lukemiseen tarvitaan tietokoneessa esim. Adoben ilmainen Acrobat Reader -ohjelma.

Niko Pietikäinen perusti alkuvuodesta 2016 Facebookiin "BMW Classics Finlandin" johon hän kerää nykypäivän BMW E3/E9 -autojen omistajia.

Lue myös lukijoiden kertomukset autojensa nykytilanteista.
 


Autojen yleisesittely. Artikkeli BMW:n korimallien E3 ja E9 autojen historiasta. PDF 1991.

Myyntihintavertailu. Taulukko: eri BMW-mallien ja eräiden vastaavien autojen alkuperäisten luettelohintojen (6 mk 1 €) sekä valmistusmäärien vertailu 1969–77. PDF 1992.

Kantatilasto.
Yksityiskohtainen taulukko E3:n ja E9:n kunkin eri mallin rekisteröidyistä määristä vuosittain 1969–77 autojen käyttöönottovuosien mukaan. Tilanne 31.12.1984 (muutama auto on saattanut poistua rekisteristä jo ennen sitä), PDF.

Suomen E3/E9-autot.
Historiallinen, rekisteritunnusten mukainen täydellinen luettelo kunkin ko. ajoneuvon autorekisteritiedoista, sekä lopussa joitakin tilastoja. Listaukset tulostettu alun perin ARK:ssa tilauksesta 1980-luvulla E3-klubia varten. Harrastajien matrikkeli julkaistu aikaisemmin klubin toimesta 1991. PDF. Täydentäviä nykytietoja.

Maahantuontikortit. Kimmo Ruohoranta, Kouvola, oli saanut käyttöönsä entisen (1953–1974) BMW-maahantuojan, Haka-Auto Oy:n, alan harrastajille luovuttaman vanhan paperisen myyntikortiston kaikista sen BMW-autoista Suomessa. Hän pelasti nämä historialliset tiedot jälkipolville siirtämällä ne ATK-tietokantaan ja jakamalla siitä tulosteita muille E3-klubilaisille. Esitämme tässä hänen E3/E9-malleja koskevat alkuperäiset datansa ja kommenttinsa, autojen valmistusnumeroiden mukaisessa järjestyksessä. Alkuperäinen DOS-kortisto-ohjelma (.crd -tiedostoja) ei Windows 95 alkaen enää ole voitu käyttää, mutta Kimmon tiedostot on nyt pystytty konvertoimaan tavalliseen .rtf -muotoon. Silti niitä ei välttämättä voi verkkoselaimella suoraan avata, vaan silloin pitää ensin säästää tiedostot haluamaansa kansioon omassa tietokoneessaan.
Malli 2500
Malli 2800
Malli 3.0S
Malli 3.0Si
Mallit 3.0L–3.3L
Mallit E9  (CS ml. CSL)

E3 ja E9: tarkat luettelot automalli- ja vuosikohtaisista valmistusnumeroista (ns. alustanumerot, moottorilla on sama numero) ko. autojen valmistusajanjaksoineen, JPEG-kuvina. (o): ohjaus vasemmalla, (oo): ohjaus oikealla. Valmistusvuosi ja ensirekisteröintivuosi Suomessa saattavat poiketa toisistaan huomattavastikin (vrt. Ruohoranta ed.). Tehtaan lisävarusteluettelo E9:lle. Kaikkien lähteenä ovat BMW:n varaosaluettelot.

Alkuperäiset
korivärit ja verhoilu (kangas ja keinonahka) sekä niiden yhdistelyvaihtoehdot. Lisäksi aito nahka. Tilanne marraskuussa 1971. Tässä vaiheessa joitakin E3-värejä oli jo poistunut. Myöhemmin tuli lisää värejä ja verhoiluja. Lähde: BMW:n julkaisema värikartta, joka koskee myös nelisylinterisiä automalleja. (Eräissä selaimissa jotkut JPEG-kuvat kannattaa itse suurentaa. Syy on ko. selaimen Automatic Image Resizing -asetus.)

E3-klubin kokoontumisajojen kutsut, kiertokirjeiden JPEG-kuvia: klubin perustajan kuva, tiedustelu 1986, Lappeenranta 1986, Lahti 1987, Joensuu 1988, Pietarsaari 1989, Lappeenranta 1990. (Ks. Image Resizing ed. kohdassa.) Osallistuneista autoista on tietoja täällä (PDF, alhalla).

E3- ja E9-valokuvia. Copyright © G. Kock

E3-klubin perustaja Ahti Suokas, Joensuu 1988. Komea rivistö E3 edestä, Lahti 1987. 2500 69* vanhalla etumaskilla** etu-sivusta, n. 1986.
E3 <73 ja >73*** edestä, Lohja 1991. Vrt. 2500 74 ja 2800 70 takaa-sivusta, Lappeenranta 1990. 2800 vuoteen 71 takaa, Kairo 1988.
3.0S <73 sivu-edestä, n. 1990. 3.0S 72 sisäkuva ohjaamo. 3.0S USA 74 sivusta, Joensuu 1988.
Hieno 3.0S 76 edestä, Joensuu 1988. 3.3L 75 sivu-takaa, Joensuu 1988. 3.0CS (71) edestä, Lappeenranta 1990.
3.0CS <73 ylhäältä, 1988? 3.0CS 72 sivusta, 1989? 3.0CS 72 edestä, 1989?
3.0CS (75) edestä, Lohja 1991. 3.0CSL 73 ja 2800CS 69 takaa, Lohja 1991.  
MUITA BMW-MALLEJA: 1800 67 edestä, Lohja 1991. 2002tii 72 takaa, Lohja 1991.
2000 touring 72 etu-sivusta, Lohja 1991. 2002 turbo 75 takaa-sivusta, Lohja 1991. Auran Auto Oy ja BMW 700 1959.
*Vuosimalli.  **Todellinen valmistusvuosi on 1969.  ***2500 73 (tod. valm.v.), 3.3L 75, 3.0SA 74, 2500 72.


Helsingin ajoneuvorekisterit 1912/24. Seikkaperäinen johdanto sekä täydelliset luettelot (HTML), eri tavoin järjestettyinä.
Akseli Gallen-Kallelan kuuluisan
Bil-Bol -julisteen salaperäinen tilaaja.
Vanhojen osakekirjojen keräily harrastuksena.