BMW E3- JA E9-AUTOT SUOMESSA
Toimittanut G. Kock 2009–24
g.kock outlook.com
(osoite kirjoitettava). Tämä sivu:
www.filatelia.fi/dx/bmw/index.html
BMW:n isot, kuusisylinteriset autot korimallia E3 (nelioviset, mm. 2500, 2800,
3.0S ja 3.3L) ja E9
(kaksioviset, mm. 2800CS, 3.0CS ja 3.0CSL) valmistettiin 1968–77. Bavaria oli
eräiden USA-versioiden nimi. Seuraajat olivat 700- ja 600-sarjat.
Suomalaisten harrastajien ensimmäisen kokoontumisajon 1986 jälkeen
näistä malleista innostuneet järjestäytyivät tiiviimmin ja siitä
juontaa juurensa nykyinen laaja-alainen Suomen BMW-Kerho ry (per. 1991).
Vanhin on kuitenkin 501-mallikerho (kaikki 1950-luvun BMW:t), jolla esim.
1984 oli 113 jäsentä. E3-autoja ei enää ole paljon
jäljellä, mutta erityisesti coupé-malleista pidetään kiinni ja niitä on tuotu
maahan lisääkin. Alkuperäisvaraosistaan BMW julkaisee nykyään digitaaliset
listat, mutta
jotkut keräilijät haluavat tehtaan vanhat painetut
varaosa- ja korjaamokäsikirjat. (Minulla olisi ylimääräinen satsi E9-varaosakirjoja.)
Jo 1980-luvulla keräsin historiatutkimuksiani varten autorekisteriviranomaisilta näistä autoista erinäisiä
julkisia tietoja, jotka julkaisin paperimuodossa. Nyt nämä päivittämättömät E3/E9-tiedot
jälleen asetetaan, journalistisista syistä netissä, kaikkien vanhojen BMW-autojen harrastajien avuksi omien kohteiden
historian tutkimusta
varten ja autohankintoja turvaamaan. Jälkeenpäin Suomeen tuoduista autoista saa tietoja
BMW-tehtaalta valmistusnumeron perusteella. Alla olevien hyperlinkkien takana olevien PDF-tiedostojen lukemiseen tarvitaan
tietokoneessa esim. Adoben ilmainen Acrobat Reader -ohjelma.
Niko Pietikäinen perusti alkuvuodesta 2016 Facebookiin "BMW Classics
Finlandin" johon hän kerää nykypäivän BMW E3/E9 -autojen omistajia.
Lue myös lukijoiden kertomukset autojensa
nykytilanteista.
Autojen yleisesittely.
Artikkeli BMW:n korimallien E3 ja E9
autojen historiasta. PDF 1991.
Myyntihintavertailu.
Taulukko: eri BMW-mallien ja
eräiden vastaavien autojen alkuperäisten luettelohintojen (6 mk
≈ 1 €)
sekä valmistusmäärien vertailu 1969–77. PDF 1992.
Kantatilasto.
Yksityiskohtainen taulukko E3:n
ja E9:n kunkin eri mallin rekisteröidyistä määristä vuosittain 1969–77 autojen
käyttöönottovuosien mukaan.
Tilanne 31.12.1984 (muutama auto on saattanut poistua rekisteristä jo ennen sitä), PDF.
Suomen E3/E9-autot.
Historiallinen, rekisteritunnusten mukainen täydellinen luettelo kunkin ko. ajoneuvon autorekisteritiedoista, sekä
lopussa joitakin tilastoja. Listaukset tulostettu alun perin ARK:ssa tilauksesta
1980-luvulla E3-klubia varten. Harrastajien matrikkeli julkaistu aikaisemmin
klubin toimesta 1991. PDF. Täydentäviä
nykytietoja.
Maahantuontikortit.
Kimmo Ruohoranta, Kouvola, oli saanut käyttöönsä entisen (1953–1974) BMW-maahantuojan,
Haka-Auto Oy:n, alan harrastajille luovuttaman vanhan paperisen myyntikortiston kaikista
sen BMW-autoista Suomessa. Hän pelasti nämä historialliset tiedot jälkipolville siirtämällä
ne ATK-tietokantaan ja jakamalla siitä tulosteita muille E3-klubilaisille. Esitämme tässä hänen E3/E9-malleja
koskevat alkuperäiset datansa ja kommenttinsa, autojen valmistusnumeroiden mukaisessa järjestyksessä. Alkuperäinen
DOS-kortisto-ohjelma (.crd
-tiedostoja) ei Windows 95 alkaen enää ole voitu käyttää, mutta Kimmon tiedostot
on nyt pystytty konvertoimaan tavalliseen .rtf -muotoon. Silti niitä ei välttämättä
voi verkkoselaimella suoraan avata, vaan silloin pitää ensin säästää tiedostot
haluamaansa kansioon omassa tietokoneessaan.
Malli 2500
Malli 2800
Malli 3.0S
Malli 3.0Si
Mallit 3.0L–3.3L
Mallit E9 (CS ml. CSL)
E3 ja E9: tarkat luettelot
automalli- ja vuosikohtaisista
valmistusnumeroista
(ns. alustanumerot, moottorilla on
sama numero) ko. autojen valmistusajanjaksoineen, JPEG-kuvina. (o): ohjaus
vasemmalla, (oo): ohjaus oikealla. Valmistusvuosi ja ensirekisteröintivuosi
Suomessa saattavat poiketa toisistaan huomattavastikin (vrt. Ruohoranta ed.).
Tehtaan lisävarusteluettelo E9:lle. Kaikkien
lähteenä ovat BMW:n varaosaluettelot.
Alkuperäiset
korivärit
ja verhoilu (kangas ja keinonahka) sekä
niiden yhdistelyvaihtoehdot. Lisäksi aito nahka.
Tilanne marraskuussa 1971. Tässä vaiheessa joitakin E3-värejä oli jo poistunut.
Myöhemmin tuli lisää värejä ja verhoiluja. Lähde: BMW:n julkaisema
värikartta, joka koskee myös nelisylinterisiä automalleja.
(Eräissä selaimissa jotkut JPEG-kuvat kannattaa itse suurentaa. Syy on ko.
selaimen Automatic Image Resizing -asetus.)
E3-klubin
kokoontumisajojen kutsut, kiertokirjeiden JPEG-kuvia:
klubin perustajan kuva, tiedustelu
1986, Lappeenranta
1986, Lahti 1987, Joensuu
1988, Pietarsaari
1989, Lappeenranta 1990.
(Ks. Image Resizing ed. kohdassa.) Osallistuneista autoista on
tietoja täällä (PDF, alhalla).
E3- ja E9-valokuvia. Copyright © G. Kock
E3-klubin
perustaja Ahti Suokas, Joensuu 1988. |
Komea
rivistö E3 edestä, Lahti 1987. |
2500 69* vanhalla etumaskilla** etu-sivusta, n. 1986. |
E3 <73 ja >73*** edestä, Lohja 1991. |
Vrt. 2500 74 ja 2800 70 takaa-sivusta,
Lappeenranta 1990. |
2800 vuoteen 71 takaa, Kairo 1988. |
3.0S <73 sivu-edestä, n. 1990. |
3.0S 72
sisäkuva ohjaamo. |
3.0S USA 74 sivusta, Joensuu 1988. |
Hieno 3.0S 76 edestä, Joensuu 1988. |
3.3L 75 sivu-takaa, Joensuu 1988. |
3.0CS (71) edestä, Lappeenranta 1990. |
3.0CS <73
ylhäältä, 1988? |
3.0CS 72
sivusta, 1989? |
3.0CS 72
edestä, 1989? |
3.0CS (75) edestä, Lohja 1991. |
3.0CSL 73 ja 2800CS 69 takaa, Lohja 1991. |
|
MUITA BMW-MALLEJA: |
1800 67 edestä, Lohja 1991. |
2002tii 72 takaa, Lohja 1991. |
2000 touring 72 etu-sivusta, Lohja 1991. |
2002 turbo 75 takaa-sivusta, Lohja 1991. |
Auran Auto
Oy ja BMW 700 1959. |
*Vuosimalli. **Todellinen valmistusvuosi on 1969.
***2500 73 (tod. valm.v.), 3.3L 75, 3.0SA 74, 2500 72. |
Helsingin ajoneuvorekisterit 1912/24.
Seikkaperäinen johdanto sekä täydelliset luettelot (HTML), eri tavoin järjestettyinä.
Akseli Gallen-Kallelan kuuluisan
Bil-Bol -julisteen
salaperäinen tilaaja.
Vanhojen
osakekirjojen keräily harrastuksena.
|