G. Kock © 2009–2011
GALLEN-KALLELA: BIL-BOL -JULISTE
Syntyhistoriasta on ristiriitaisia tietoja
ENGLISH SUMMARY
Tämä sivu/This page:
www.filatelia.fi/dx/cars/bilbol.html
Syksyllä 2011
ilmestyneessä kirjassaan Promenade des Anglais 139 sivulla 185 K.
Danielsen osoittaa alkuperäislähteisiin viitaten, että julisteen tilaaja
oli Carl Cederström itse.
In his book (autumn 2011) Promenade des Anglais 139 page 185 K. Danielsen
demonstrates, by referring to original sources, that it was Carl Cederström
himself who ordered the poster.
Julisteen taiteilija
Akseli Gallen-Kallela sai inspiraationsa Kalevalasta: Lemminkäinen ryöstää Kyllikin. Painajan, Tilgmannin,
100-vuotishistoriikin 1969 s. 97 mukaan kuuluisan jugend-tyylisen ja
kivipainetun Bil-Bol -julisteen tilaaja oli automaahantuoja
Sergej Nikolajeff Jr., eikä sitä olisi
käytetty markkinoinnissa. Kirjassa on julkaistu taiteilijan
perillisten luvalla kuva taideteoksesta. Samoin Nikolajeff-yhtiön oma
50-vuotishistoriikki vuodelta 1956 antaa ymmärtää tämän
tilaajan henkilöllisyyden; tosin epämääräisin ilmaisuin.
Mutta Gallen-Kallelan Museon nettisivuston mukaan taiteilija teki tämän
julisteen 1907 Yrjö Weilinin autoliikkeelle Tukholman autonäyttelyä
varten; ilman lähdeviitettä. [Museo ja Säätiö eivät vastanneet tiedusteluuni.] Tieto on
ollut G-K Museon netissä vuodesta 2001, ja oli edelleen toukokuussa 2012.
Myös Janne Gallen-Kallela-Sirén kertoo, hänkin ilman lähdeviitettä,
kirjassaan 2001 s. 340–341 hyvin laajasti samat asiat ja lisäksi, että Weilinin omistaman
autoliikkeen nimi oli Bilaktiebolaget. (Yrjö Weilin kustansi 1908 Kiven
Seitsemän veljestä AGK:n kuvittamana.)
Varhaisin löytämäni Weilin-maininta on G-K Museon julkaisemassa Timo Martinin kirjassa 1984
s. 138. Siinä todetaan vain, että juliste suunniteltiin "autoliikkeen omistajalle
Yrjö Weilinille". Victoria and Albert Museumin Art Nouveau -näyttelyn (4.–7.2000)
kirjassa on s. 160 kuva julisteesta. Mutta internetissä näyttelykirjan nimiin
muiden toimesta laitetut laajat teostiedot – samat kuin Janne
G-K-S:ssä – eivät itse kirjassa ole. Muistelmissaan Moottori 1/1923:ssa
varhainen autonomistaja Weilin ei mainitse
autonäyttelyä 1907, eikä ruotsalaisen autohistorioitsijan Gert Ekströmin
omistamassa ao. näyttelyluettelossa ole mukana yhtään näytteilleasettajaa
Suomesta – ja miksi olisikaan?
Tarina on sittemmin toistettu hyvin laajalti
mm. internetissä. Mistä väitteet ovat alun perin lähtöisin? Epäilyksiä
herättäviä yksityiskohtia toistaa myös Suomen
Posti uuden postimerkkinsä (Norma no. 1801) esittelyssä 2006*,
Bukowski 2000 ja 2006, IPC 2002 ja moni muukin; myyntinsä edistämiseksi.
Julisteen teostiedot ovat usein hyvin vauhdikkaita ja
mukaansatempaavia. "Fiude"-kirjassaan 2004 s. 13 Kalevi Karusuo
tunnustaa kiistanalaisuuden ja menee keskitietä: Weilin tilasi teoksen Nikolajeffille.
Mitään Bil Aktiebolaget:ia ei kuitenkaan ole
koskaan ollut Suomen kaupparekisterissä, mutta yhtiönimi Bil Bol on toki
voinut ollut tarkoitettu vain fiktiiviseksi. On ollut yksityinen toiminimi Yrjö Weilin
no. 14.626 (kirjakustantamo) per. 1903, Oy Launis Ab 18.830
(Weilinin konttoritarvikeliike, postikortti- ym. kustantamo, jolla oli vuodesta 1910
auto-osasto; mainos)
per. 1906 ja autoliike Yrjö Weilin & Kumpp Oy 23.931 per. 1910.
Henkilökuljetusyritys Ab Automobil Oy (lisää)
20.069 perustettiin kesällä 1907 ja bussiliikenneyhtiö
Bil Osakeyhtiö 26.576 1911 (Weilin ei ollut näissä mukana).
SAHK:n 50-vuotishistoriikissä "Annetaanpa välikaasua!" 2009 s. 37 epäillään litografian
syntyneen jotain ruotsalaista yritystä varten. Karusuon mt. antaa myös vaihtoehtoisen
selityksen, jonka mukaan juliste olisi suunniteltu ruotsalaiselle paroni Cederströmille Tukholman
autonäyttelyä varten. Se on mielenkiintoinen vihje. Ekström kertoo, että
Carl Cederström (1867–1918) oli 1905 mukana perustamassa
Tukholmassa Bil-Aktie-Bolaget -yhtiötä, joka käytti logoa Bil-Bol (kuvattuna
oikealla ylhäällä), ja jonka toimitusjohtaja hän oli. 1909 hän antoi
lentokoneelleen nimen Bil-Bol ja 1918 Ruotsissa sävellettiin samanniminen
valssi. Sanayhdistelmän kielellisestä sisällöstä ks. Hbl 12.12.2000 ja 14.12.2000.
Ateneumin kappale on taiteilijan lahjoitus sinne vuonna 1907. Suomen
Taideyhdistyksen (Ateneumin silloinen omistaja) Matrikel för 1908 s. 14
(ko. kuvan alaosassa) kertoo nimenomaan "ett reklamplakat för en svensk automobilfirma"
(ja lisäksi erään taidenäyttelyn julisteen) vastaanottamisesta edellisenä vuonna.
Yhdistyksen pöytäkirjassa 5.9.1907 on samat
tiedot. Luovutussaate ei ole tallella. (Kirjallistaiteellisessa)
joulualbumissa Nuori
Suomi 1907 kerrotaan, ilman muuta tekstiä, julisteen olleen Tukholman
autonäyttelyä varten. Samana vuonna AGK teki eri julisteen
Nikolajeffin omaa käyttöä varten sekä Weilinin muotokuvan.
Tekniska museet, Tukholma, lähetti ystävällisesti PDF-otteen
luettelosta josta ilmenee, että Cederströmin yhtiö oli
näytteilleasettaja 30.4.–15.5.1907. Olisiko valokuvia osastosta? Nyt
muodostuu lisäongelmaksi se, että Janne Gallen-Kallela-Sirén mt.
kertoo teoksen valmistuneen vasta syksyllä 1907. Silloin juliste ei olisi
ollutkaan vuoden 1907 autonäyttelyä varten. Mutta koska se mainitaan
Taideyhdistyksen pöytäkirjassa 5.9.1907 keväällä käytetyn toisen julisteen kanssa,
teos lienee kyllä tehty ennen syksyä. Edellinen kokous oli ollut 3.6. (Suomen ensimmäinen
autonäyttely pidettiin 1926.) Ehkä vain yksittäisiä vedoksia on otettu, ja
nekin taideteoksiksi tai lahjoiksi?
Cederström-vainajan muistokirjassa 1919 (Hasse Zetterström) lyhyehkö (4–5 vuotta) autokauppiasura
mainitaan vain ohimennen. Biografiassa 1999 (Kåa Wennberg) on s. 44 kuva
ko. julisteesta, mutta tekstissä sitä ei mainita – käyttäjää pidetään
ikään kuin itsestään selvänä asiana. Cederström tunsi henkilökohtaisesti
ajan suuria taiteilijoita. Hän menehtyi
onnettomuudessa lentäessään Suomeen. Sekä Nikolajeff [K. Kuhlberg 2002 s.
267] että Cederström ostivat 1909 Blériot-lentokoneen. (Toisen tiedon
mukaan Nikolajeff oli 1910 ostanut Demoiselle-lentokoneen, jonka möi Adolf
Aarnolle Tampereelle.)
Ei ole mahdotonta, että Nikolajeff (viittaan Tilgmannin em.
historiikkiin), tai kenties Weilin, olisi tilannut työn mutta
toimitusjohtaja Cederströmin Bil-Aktie-Bol:ia varten, joka ei ole
tietona erityisen kiehtova. Tietoa Ruotsissa säilyneistä kappaleista ei
ole. Weilin-näkemyksiä kirjoittaneiden vaikeudet kertoa alkulähteitään
hankaloittaa tämän aran asian täydellistä selvittämistä. Tiedustelin
lähdettä viideltä tärkeimmiltä tällaisen teostiedon julkisesti
esittäneiltä suomalaistahoilta, mutta yksikään ei kyennyt sitä
ilmoittamaan. Mutta Museum of Modern Art, NY, ei esitä Weilin-väitettä.
HUOMAUTUKSIA
Alkuperäisiä (koko: 87x114 cm, kuva: kokoelmat.fng.fi) grafiikkalehtiä
sanotaan [HS 13.12.2006] olevan (yksityisomistuksessa?) neljä kappaletta, joista yksi
signeerattu. Ravintola Karl König: G-K:n lahjoittama juliste 2.
kerroksen seinällä (ravintola tukeutuu Weilin-tarinaan). 12.12.2006
yksi myytiin Suomen Bukowskilla 54 000 €:oon + huutomaksu. Toinen
myytiin siellä 9.12.2000 hintaan 17 000 € + huutomaksu. New
Yorkin Poster Auctions International XXXV (International Poster Center) möi
julisteen 10.11.2002 hintaan 18 400 $ ja XXXII huutokauppa 5.2001,
jossa se on kansikuvana, 12 600 $.
Taideteos museoissa: ainakin Ateneum 1907–, G-K Museo, Lahden
julistemuseo (ollut siellä kauan) sekä Museum of Modern Art NY 1986–,
ja se on ollut esillä monessa näyttelyssä. Eri näköispainoksia on 1960 lähtien tehty
useita ja erikokoisina, myös postikortteina
sekä kirjakansina.
Yksi versio on Mustion
Linnassa. 1966 Oy Nikolajeff Ab painatti ison
julisteen. G-K Museo teetti 1985 (Art-Print Oy, vanha, k-rek. no. 165.672)
Bil-Aktie-Bol -julisteesta hieman pienennetyn
näköispainoksen, joka on siellä pysyvästi myynnissä à 10 €. Ulkomailla
tällaisten jäljennösten myyntihinnat ovat olleet jopa toista sataa euroa.
Sivun oikeassa sarakkeessa oleva joulukortti on sen kirjoituksesta päätellen käytetty 1908–10 välisenä aikana.
Kustantaja saattaa olla Kirkollinen Kirja- ja Paperikauppa Oy (no. 16.100),
Hämeenlinna, jolla oli laaja postikorttien kustannustoiminta.
Muita mainintoja Akseli Gallen-Kallela -kirjallisuudessa: G-K:n
käyttögrafiikkaa Tarvaspään museossa 1966, kohteet 14 ja 15 (pelkkä
luettelo näyttelyn esineistä). Akseli G-K:n julisteita Julistemuseon
julkaisusarja I Lahti 1980 (jossa kohde kuvaillaan, mutta ei mainita
tilaajaa). Okkonen 1949 ei valaise asiaa; mainitsee vain Bil Bol -nimen s.
704. Antaisiko taiteilijan kirjeenvaihto selvitystä? Valitettavasti
kirjekokoelmien käyttö on tiukasti rajoitettu, eikä Säätiö myöntänyt
minulle tutkimuslupaa.
*Suomen Posti Oyj:n (nyk. Itella Oyj) mediatiedotteesta 14.2.2006: "Bil-Bol (1907)
on Suomen julistetaiteen klassikko. Autoliike
Bilaktiebolagetin omistaja Yrjö Weilin tilasi mainosjulisteen
Gallen-Kallelalta Tukholman autonäyttelyä varten."
Postimerkki ilmestyi 1.3.2006.
ENGLISH SUMMARY
The famous Bil-Bol advertising poster was designed by Akseli
Gallen-Kallela in 1907. This lithograph in colour is considered to be a classic of Finnish
Art Nouveau poster design and a collectors' item. It is nowadays nearly always attributed to car
dealer Yrjö Weilin, for use by his Bil Aktiebolaget (a
Swedish-language company name) at the 1907 Automobile Exposition held in
Stockholm. Older printed sources, however, say it was ordered by
Swedish-speaking Sergey Nikolayew, Jr., another car dealer (since 1905) in Helsinki.
The main problems are that there never was a company Bil Aktiebolaget in
Finland, and there was no exhibitor from Finland at Stockholm 1907.
Finnish-speaking Mr. Weilin's car dealership was established only in 1910.
But the Swede Carl Cederström had in 1905 founded
Bil-Aktie-Bolaget, for short Bil-Bol (trade mark at right), in Stockholm,
and the poster is illustrated in his biography 1999. That
company did participate in the May 1907 car exposition.
The poster is mentioned in the Finnish Art Society's (the then owner of
the Ateneum, FNG) minutes of 5 September 1907.
Unfortunately access to the artist's archived correspondence is rigidly
restricted and the G-K Foundation did not grant me a permission.
The documents mentioned above regarding the
donation to Helsinki's Ateneum in 1907 expressly state the poster was made
for a Swedish automobile company. Baron Cederström was personally
acquainted with many famous artists of the time, and it is thus possible
that Mr. Nikolayew ordered the lithograph as a gift to a friend who
appreciated the arts. I have asked the five most prominent Weilin siders,
but none have so far been able to name their source. But Museum of Modern
Art, NY, does not mention Weilin in their description. – Update: Problem
now solved (see top).
(Try one of the online automatic translation services on the Finnish text above.)
| |
BIL-BOL, AFFISCH AV
AXEL GALLÉN-KALLELA

Suurempi kuva klikkaamalla.
Click to enlarge picture.

LÄHTEET: KIRJAT
PRINTED WORKS
Bukowski Oy Ab (Hörhammer-Bukowski). Kansainvälinen syyshuutokauppa.
Helsinki 2000 s. 34, 2006 s. 41.
Clark, Norman. Vintage
Advertising. Old Automobiles. Mosaic Books, Ranska 2010.
Danielsen, Kenneth. Promenade
des Anglais 139. SLS 2011 s. 185.
Gallen-Kallela, Akseli. Kallela-
kirja, I. WSOY 1924.*
Gallen-Kallela, Kirsti. Isäni Akseli Gallen-Kallela. WSOY 1992.*
Gallen-Kallela-Sirén, Janne.
Minä palaan jalanjäljilleni.
Otava 2001 s. 340–1.
Gallen-Kallelan käyttögrafiikkaa Tarvaspään museossa
29.4.–30.9.1966. Espoo 1966,
kohteet 14 ja 15.
Greenhalgh, Paul & Griffith, Mari. Introduction to Art Nouveau.
Victoria and Albert Museum,
London 2000 s. 159–60.
Heikinheimo, Ilkka (toim.). Annetaanpa välikaasua!
50 vuotta autohistoriallista
osaamista. Suomen Automobiili-
Historiallinen Klubi 2009 s. 37.
[Hohteri, Erkki]. Oy Nikolajeff Ab
50[-vuotias]. Helsinki 1956
s. 10 ja takakansi.
Internationella automobil & motorbåtsutställningen (luettelo).
Stockholm 1907 s. 22.
Julistemuseon julkaisusarja, I.
Lahden museo- ja taidelautakunta 1980 (ei sivunumeroita).
Kaitanen, Juha. Automobiili no. 5/2016 s. 14–16.
Karusuo, Kalevi. "Fiude". Sata
vuotta helsinkiläistä autokauppaa.
Helsingin automuseo 2004 s. 13.
Kuhlberg, Konstantin (toim.).
Venäläiset kauppiaat Helsingin
historiassa. H. Ven. Kaupp.yhd.
2002, s. 240–84 (Nikolajeff).
Martin, Timo & Sivén, Douglas.
Aksel Gallen-Kallela.
Elämäkerrallinen rapsodia.
Gallen-Kallelan Museo
1984 s. 138–9.
Okkonen, Onni. A. Gallén-Kallela. Elämä ja taide.
WSOY 1949 s. 704.
Poster Auctions International, Inc. XXXII Dream Posters sekä
XXXV Posters Perform (lot #71).
New York 2001, 2002.
Tilgmann 100 år. En återblick på traditionen bakom ett modernt
tryckeriföretag 1869–1969. Helsingfors 1969 s. 97.
Weilin, Y[rjö]. Austoilusta
Suomessa. Moottori
(Autoliitto) 1923 no. 1 s. 5–6.
Wennberg, Kåa. Flygbaronen
Carl Cederström.
Saltsjö-Boo 1999 s. 41–45.
Zetterström, Hasse. Carl
Cederström. En minnesbok.
Bonnier 1919.*
*Sekä lukuisia muitakin sellaisia
AGK-kirjoja, joissa ei ollut
mitään Bil-Bil -tietoa.
MUUT
Tarvaspään Museokauppa,
www.gallen-kallela.fi/gkshop/
(luettu viim. 2.5.2012).
Helsingin Sanomat 13.12.2006
(Bukowskin huutokauppa).
Hufvudstadsbladet,
Läsarnas brev till Hbl,
12.12.2000 ja 14.12.2000
(sanan semantiikkaa).
Museum of Modern Art #267.1986
www.moma.org/explore/collection/
(luettu viim. 9.1.2010).
Suomen Posti Oyj,
uuden postimerkin
mediatiedote, 14.2.2006.
Suomen Taideyhdistys,
pöytäkirja 5.9.1907 sekä vuosikirja
1908 s. 14, Kuvataiteen keskus-
arkisto (Ateneumissa).
Kaupparekisteriasiakirjoja
kansallisarkistossa.

LINKKEJÄ SIVUILLENI
Helsingin ajoneuvo-rekisterit 1912/24
1912–13 numerot,
1912–13 nimet,
1924 numerot,
1924 nimet,
1924 automerkit.
BMW E3 ja E9
Auran Auto Oy
ja BMW 700.
Kutter-autokori
|