G. Kock  © 2009–2011
GALLEN-KALLELA: BIL-BOL -JULISTE
Syntyhistoriasta on ristiriitaisia tietoja

ENGLISH SUMMARY
Tämä sivu/This page: www.filatelia.fi/dx/cars/bilbol.html

Syksyllä 2011 ilmestyneessä kirjassaan Promenade des Anglais 139 sivulla 185 K. Danielsen osoittaa alkuperäislähteisiin viitaten, että julisteen tilaaja oli Carl Cederström itse.
In his book (autumn 2011) Promenade des Anglais 139 page 185 K. Danielsen demonstrates, by referring to original sources, that it was Carl Cederström himself who ordered the poster.


Julisteen taiteilija Akseli Gallen-Kallela sai inspiraationsa Kalevalasta: Lemminkäinen ryöstää Kyllikin. Painajan, Tilgmannin, 100-vuotishistoriikin 1969 s. 97 mukaan kuuluisan jugend-tyylisen ja kivipainetun Bil-Bol -julisteen tilaaja oli automaahantuoja Sergej Nikolajeff Jr., eikä sitä olisi käytetty markkinoinnissa. Kirjassa on julkaistu taiteilijan perillisten luvalla kuva taideteoksesta. Samoin Nikolajeff-yhtiön oma 50-vuotishistoriikki vuodelta 1956 antaa ymmärtää tämän tilaajan henkilöllisyyden; tosin epämääräisin ilmaisuin.

Mutta Gallen-Kallelan Museon nettisivuston mukaan taiteilija teki tämän julisteen 1907 Yrjö Weilinin autoliikkeelle Tukholman autonäyttelyä varten; ilman lähdeviitettä. [Museo ja Säätiö eivät vastanneet tiedusteluuni.] Tieto on ollut G-K Museon netissä vuodesta 2001, ja oli edelleen toukokuussa 2012. Myös Janne Gallen-Kallela-Sirén kertoo, hänkin ilman lähdeviitettä, kirjassaan 2001 s. 340–341 hyvin laajasti samat asiat ja lisäksi, että Weilinin omistaman autoliikkeen nimi oli Bilaktiebolaget. (Yrjö Weilin kustansi 1908 Kiven Seitsemän veljestä AGK:n kuvittamana.)

Varhaisin löytämäni Weilin-maininta on G-K Museon julkaisemassa Timo Martinin kirjassa 1984 s. 138. Siinä todetaan vain, että juliste suunniteltiin "autoliikkeen omistajalle Yrjö Weilinille". Victoria and Albert Museumin Art Nouveau -näyttelyn (4.–7.2000) kirjassa on s. 160 kuva julisteesta. Mutta internetissä näyttelykirjan nimiin muiden toimesta laitetut laajat teostiedot – samat kuin Janne G-K-S:ssä – eivät itse kirjassa ole. Muistelmissaan Moottori 1/1923:ssa varhainen autonomistaja Weilin ei mainitse autonäyttelyä 1907, eikä ruotsalaisen autohistorioitsijan Gert Ekströmin omistamassa ao. näyttelyluettelossa ole mukana yhtään näytteilleasettajaa Suomesta – ja miksi olisikaan?

Tarina on sittemmin toistettu hyvin laajalti mm. internetissä. Mistä väitteet ovat alun perin lähtöisin? Epäilyksiä herättäviä yksityiskohtia toistaa myös Suomen Posti uuden postimerkkinsä (Norma no. 1801) esittelyssä 2006*, Bukowski 2000 ja 2006, IPC 2002 ja moni muukin; myyntinsä edistämiseksi. Julisteen teostiedot ovat usein hyvin vauhdikkaita ja mukaansatempaavia. "Fiude"-kirjassaan 2004 s. 13 Kalevi Karusuo tunnustaa kiistanalaisuuden ja menee keskitietä: Weilin tilasi teoksen Nikolajeffille.

Mitään Bil Aktiebolaget:ia ei kuitenkaan ole koskaan ollut Suomen kaupparekisterissä, mutta yhtiönimi Bil Bol on toki voinut ollut tarkoitettu vain fiktiiviseksi. On ollut yksityinen toiminimi Yrjö Weilin no. 14.626 (kirjakustantamo) per. 1903, Oy Launis Ab 18.830 (Weilinin konttoritarvikeliike, postikortti- ym. kustantamo, jolla oli vuodesta 1910 auto-osasto; mainos) per. 1906 ja autoliike Yrjö Weilin & Kumpp Oy 23.931 per. 1910. Henkilökuljetusyritys Ab Automobil Oy (lisää) 20.069 perustettiin kesällä 1907 ja bussiliikenneyhtiö Bil Osakeyhtiö 26.576 1911 (Weilin ei ollut näissä mukana).

SAHK:n 50-vuotishistoriikissä "Annetaanpa välikaasua!" 2009 s. 37 epäillään litografian syntyneen jotain ruotsalaista yritystä varten. Karusuon mt. antaa myös vaihtoehtoisen selityksen, jonka mukaan juliste olisi suunniteltu ruotsalaiselle paroni Cederströmille Tukholman autonäyttelyä varten. Se on mielenkiintoinen vihje. Ekström kertoo, että Carl Cederström (1867–1918) oli 1905 mukana perustamassa Tukholmassa Bil-Aktie-Bolaget -yhtiötä, joka käytti logoa Bil-Bol (kuvattuna oikealla ylhäällä), ja jonka toimitusjohtaja hän oli. 1909 hän antoi lentokoneelleen nimen Bil-Bol ja 1918 Ruotsissa sävellettiin samanniminen valssi. Sanayhdistelmän kielellisestä sisällöstä ks. Hbl 12.12.2000 ja 14.12.2000.

Ateneumin kappale on taiteilijan lahjoitus sinne vuonna 1907. Suomen Taideyhdistyksen (Ateneumin silloinen omistaja) Matrikel för 1908 s. 14 (ko. kuvan alaosassa) kertoo nimenomaan "ett reklamplakat för en svensk automobilfirma" (ja lisäksi erään taidenäyttelyn julisteen) vastaanottamisesta edellisenä vuonna. Yhdistyksen pöytäkirjassa 5.9.1907 on samat tiedot. Luovutussaate ei ole tallella. (Kirjallistaiteellisessa) joulualbumissa Nuori Suomi 1907 kerrotaan, ilman muuta tekstiä, julisteen olleen Tukholman autonäyttelyä varten. Samana vuonna AGK teki eri julisteen Nikolajeffin omaa käyttöä varten sekä Weilinin muotokuvan.

Tekniska museet, Tukholma, lähetti ystävällisesti PDF-otteen luettelosta josta ilmenee, että Cederströmin yhtiö oli näytteilleasettaja 30.4.–15.5.1907. Olisiko valokuvia osastosta? Nyt muodostuu lisäongelmaksi se, että Janne Gallen-Kallela-Sirén mt. kertoo teoksen valmistuneen vasta syksyllä 1907. Silloin juliste ei olisi ollutkaan vuoden 1907 autonäyttelyä varten. Mutta koska se mainitaan Taideyhdistyksen pöytäkirjassa 5.9.1907 keväällä käytetyn toisen julisteen kanssa, teos lienee kyllä tehty ennen syksyä. Edellinen kokous oli ollut 3.6. (Suomen ensimmäinen autonäyttely pidettiin 1926.) Ehkä vain yksittäisiä vedoksia on otettu, ja nekin taideteoksiksi tai lahjoiksi?

Cederström-vainajan muistokirjassa 1919 (Hasse Zetterström) lyhyehkö (4–5 vuotta) autokauppiasura mainitaan vain ohimennen. Biografiassa 1999 (Kåa Wennberg) on s. 44 kuva ko. julisteesta, mutta tekstissä sitä ei mainita – käyttäjää pidetään ikään kuin itsestään selvänä asiana. Cederström tunsi henkilökohtaisesti ajan suuria taiteilijoita. Hän menehtyi onnettomuudessa lentäessään Suomeen. Sekä Nikolajeff [K. Kuhlberg 2002 s. 267] että Cederström ostivat 1909 Blériot-lentokoneen. (Toisen tiedon mukaan Nikolajeff oli 1910 ostanut Demoiselle-lentokoneen, jonka möi Adolf Aarnolle Tampereelle.)

Ei ole mahdotonta, että Nikolajeff (viittaan Tilgmannin em. historiikkiin), tai kenties Weilin, olisi tilannut työn mutta toimitusjohtaja Cederströmin Bil-Aktie-Bol:ia varten, joka ei ole tietona erityisen kiehtova. Tietoa Ruotsissa säilyneistä kappaleista ei ole. Weilin-näkemyksiä kirjoittaneiden vaikeudet kertoa alkulähteitään hankaloittaa tämän aran asian täydellistä selvittämistä. Tiedustelin lähdettä viideltä tärkeimmiltä tällaisen teostiedon julkisesti esittäneiltä suomalaistahoilta, mutta yksikään ei kyennyt sitä ilmoittamaan. Mutta Museum of Modern Art, NY, ei esitä Weilin-väitettä.


HUOMAUTUKSIA

Alkuperäisiä (koko: 87x114 cm, kuva: kokoelmat.fng.fi) grafiikkalehtiä sanotaan [HS 13.12.2006] olevan (yksityisomistuksessa?) neljä kappaletta, joista yksi signeerattu. Ravintola Karl König: G-K:n lahjoittama juliste 2. kerroksen seinällä (ravintola tukeutuu Weilin-tarinaan). 12.12.2006 yksi myytiin Suomen Bukowskilla 54 000 €:oon + huutomaksu. Toinen myytiin siellä 9.12.2000 hintaan 17 000 € + huutomaksu. New Yorkin Poster Auctions International XXXV (International Poster Center) möi julisteen 10.11.2002 hintaan 18 400 $ ja XXXII huutokauppa 5.2001, jossa se on kansikuvana, 12 600 $.

Taideteos museoissa: ainakin Ateneum 1907–, G-K Museo, Lahden julistemuseo (ollut siellä kauan) sekä Museum of Modern Art NY 1986–, ja se on ollut esillä monessa näyttelyssä. Eri näköispainoksia on 1960 lähtien tehty useita ja erikokoisina, myös postikortteina sekä kirjakansina. Yksi versio on Mustion Linnassa. 1966 Oy Nikolajeff Ab painatti ison julisteen. G-K Museo teetti 1985 (Art-Print Oy, vanha, k-rek. no. 165.672) Bil-Aktie-Bol -julisteesta hieman pienennetyn näköispainoksen, joka on siellä pysyvästi myynnissä à 10 €. Ulkomailla tällaisten jäljennösten myyntihinnat ovat olleet jopa toista sataa euroa. Sivun oikeassa sarakkeessa oleva joulukortti on sen kirjoituksesta päätellen käytetty 1908–10 välisenä aikana. Kustantaja saattaa olla Kirkollinen Kirja- ja Paperikauppa Oy (no. 16.100), Hämeenlinna, jolla oli laaja postikorttien kustannustoiminta.

Muita mainintoja Akseli Gallen-Kallela -kirjallisuudessa: G-K:n käyttögrafiikkaa Tarvaspään museossa 1966, kohteet 14 ja 15 (pelkkä luettelo näyttelyn esineistä). Akseli G-K:n julisteita Julistemuseon julkaisusarja I Lahti 1980 (jossa kohde kuvaillaan, mutta ei mainita tilaajaa). Okkonen 1949 ei valaise asiaa; mainitsee vain Bil Bol -nimen s. 704. Antaisiko taiteilijan kirjeenvaihto selvitystä? Valitettavasti kirjekokoelmien käyttö on tiukasti rajoitettu, eikä Säätiö myöntänyt minulle tutkimuslupaa.

*Suomen Posti Oyj:n (nyk. Itella Oyj) mediatiedotteesta 14.2.2006:  "Bil-Bol (1907) on Suomen julistetaiteen klassikko. Autoliike Bilaktiebolagetin omistaja Yrjö Weilin tilasi mainosjulisteen Gallen-Kallelalta Tukholman autonäyttelyä varten." Postimerkki ilmestyi 1.3.2006.



ENGLISH SUMMARY

The famous Bil-Bol advertising poster was designed by Akseli Gallen-Kallela in 1907. This lithograph in colour is considered to be a classic of Finnish Art Nouveau poster design and a collectors' item. It is nowadays nearly always attributed to car dealer Yrjö Weilin, for use by his Bil Aktiebolaget (a Swedish-language company name) at the 1907 Automobile Exposition held in Stockholm. Older printed sources, however, say it was ordered by Swedish-speaking Sergey Nikolayew, Jr., another car dealer (since 1905) in Helsinki.

The main problems are that there never was a company Bil Aktiebolaget in Finland, and there was no exhibitor from Finland at Stockholm 1907. Finnish-speaking Mr. Weilin's car dealership was established only in 1910. But the Swede Carl Cederström had in 1905 founded Bil-Aktie-Bolaget, for short Bil-Bol (trade mark at right), in Stockholm, and the poster is illustrated in his biography 1999. That company did participate in the May 1907 car exposition. The poster is mentioned in the Finnish Art Society's (the then owner of the Ateneum, FNG) minutes of 5 September 1907.

Unfortunately access to the artist's archived correspondence is rigidly restricted and the G-K Foundation did not grant me a permission. The documents mentioned above regarding the donation to Helsinki's Ateneum in 1907 expressly state the poster was made for a Swedish automobile company. Baron Cederström was personally acquainted with many famous artists of the time, and it is thus possible that Mr. Nikolayew ordered the lithograph as a gift to a friend who appreciated the arts. I have asked the five most prominent Weilin siders, but none have so far been able to name their source. But Museum of Modern Art, NY, does not mention Weilin in their description. – Update: Problem now solved (see top).

(Try one of the online automatic translation services on the Finnish text above.)


BIL-BOL, AFFISCH AV
AXEL GALLÉN-KALLELA

bil-bol poster by Akseli Gallen-Kallela
Suurempi kuva klikkaamalla.
Click to enlarge picture.



LÄHTEET: KIRJAT
PRINTED WORKS


Bukowski Oy Ab (Hörhammer-Bukowski). Kansainvälinen syyshuutokauppa.
Helsinki 2000 s. 34, 2006 s. 41.

Clark, Norman. Vintage
Advertising. Old Automobiles.
Mosaic Books, Ranska 2010.

Danielsen, Kenneth. Promenade
des Anglais 139.
SLS 2011 s. 185.

Gallen-Kallela, Akseli. Kallela-
kirja, I.
WSOY 1924.*

Gallen-Kallela, Kirsti. Isäni Akseli Gallen-Kallela. WSOY 1992.*

Gallen-Kallela-Sirén, Janne.
Minä palaan jalanjäljilleni.
Otava 2001 s. 340–1.

Gallen-Kallelan käyttögrafiikkaa Tarvaspään museossa
29.4.–30.9.1966.
Espoo 1966,
kohteet 14 ja 15.

Greenhalgh, Paul & Griffith, Mari. Introduction to Art Nouveau.
Victoria and Albert Museum,
London 2000 s. 159–60.

Heikinheimo, Ilkka (toim.). Annetaanpa välikaasua!
50 vuotta autohistoriallista
osaamista.
Suomen Automobiili-
Historiallinen Klubi 2009 s. 37.

[Hohteri, Erkki]. Oy Nikolajeff Ab
50[-vuotias].
Helsinki 1956
s. 10 ja takakansi.

Internationella automobil & motorbåtsutställningen (luettelo). Stockholm 1907 s. 22.

Julistemuseon julkaisusarja, I.
 Lahden museo- ja taidelautakunta 1980 (ei sivunumeroita).

Kaitanen, Juha. Automobiili no. 5/2016 s. 14–16.

Karusuo, Kalevi. "Fiude". Sata
vuotta helsinkiläistä autokauppaa.
Helsingin automuseo 2004 s. 13.

Kuhlberg, Konstantin (toim.).
Venäläiset kauppiaat Helsingin
historiassa.
H. Ven. Kaupp.yhd.
2002, s. 240–84 (Nikolajeff).

Martin, Timo & Sivén, Douglas.
Aksel Gallen-Kallela.
Elämäkerrallinen rapsodia.
Gallen-Kallelan Museo
1984 s. 138–9.

Okkonen, Onni. A. Gallén-Kallela. Elämä ja taide.
WSOY 1949 s. 704.

Poster Auctions International, Inc. XXXII Dream Posters sekä
XXXV Posters Perform (lot #71).
New York 2001, 2002.

Tilgmann 100 år. En återblick på traditionen bakom ett modernt tryckeriföretag 1869–1969. Helsingfors 1969 s. 97.

Weilin, Y[rjö]. Austoilusta
Suomessa.
Moottori
(Autoliitto) 1923 no. 1 s. 5–6.

Wennberg, Kåa. Flygbaronen
Carl Cederström.
Saltsjö-Boo 1999 s. 41–45.

Zetterström, Hasse. Carl
Cederström. En minnesbok.
Bonnier 1919.*

*Sekä lukuisia muitakin sellaisia
AGK-kirjoja, joissa ei ollut
mitään Bil-Bil -tietoa.


MUUT

Tarvaspään Museokauppa,
www.gallen-kallela.fi/gkshop/
(luettu viim. 2.5.2012).

Helsingin Sanomat 13.12.2006
(Bukowskin huutokauppa).

Hufvudstadsbladet,
Läsarnas brev till Hbl,
12.12.2000 ja 14.12.2000
(sanan semantiikkaa).

Museum of Modern Art #267.1986
www.moma.org/explore/collection/
(luettu viim. 9.1.2010).

Suomen Posti Oyj,
uuden postimerkin
mediatiedote, 14.2.2006.

Suomen Taideyhdistys,
pöytäkirja 5.9.1907 sekä vuosikirja
1908 s. 14, Kuvataiteen keskus-
arkisto (Ateneumissa).

Kaupparekisteriasiakirjoja
kansallisarkistossa.


kortti


LINKKEJÄ SIVUILLENI

 Helsingin ajoneuvo-rekisterit 1912/24
1912–13 numerot,
1912–13 nimet,
1924 numerot,
1924 nimet,
1924 automerkit.

BMW E3 ja E9

Auran Auto Oy
ja BMW 700.

Kutter-autokori